به گزارش سینماپرس، برنامه سینمای کوتاه با حضور میلاد محمدی فیلمساز حوزه فیلم کوتاه از شبکه آی فیلم پخش شد. این برنامه به سراغ فیلم کوتاه دلتنگی رفت و محمد حسین لطیفی در یک ویدئو به نقد این فیلم کوتاه پرداخت.
محمد حسین لطیفی کارگردان سینما تلویزیون کشورمان در ویدئویی در نقد فیلم کوتاه داستانی دلتنگی بیان کرد: آغاز فیلم کوتاه دلتنگی از یک فروشگاهی است که یک پیرمردی آمده تا تبلتی خریداری کند تا فقط با نوه خود ارتباط بگیرد. از همان ابتدا احساس کردم داستان این فیلم لو رفت و از حالت رئالی خارج شد. اینطور که تنها دو بازیگر داشت. وقتی قرار است فیلم لو برود از همان اول لو برود. بنظرم اگر در ابتدا میدانستیم هر دو در یک مکان هستند بهتر بود.
لطیفی ادامه داد: این فیلم طوری بود که نوه در یک اتاق و پدربزرگ در اتاق دیگر و در یک خانه بودند. فرم کار باید طوری میشد که بگوییم هر دو در یک خانه هستند و از طریق وسایل ارتباط جمعی باید با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. احساس میکنم این فیلم میتوانست چند پلان کمتر باشد. برای فیلمساز عزیز آرزوی موفقیت دارم و او را تشویق میکنم که فیلمهای بعدی خود را بسازد چون ساخت این فیلم نشان میدهد که او در فیلمسازی تواناست.
میلاد محمدی فیلمساز فیلم کوتاه دلتنگی گفت: بنده فیلمساز و معلم فیلمسازی هستم و با نسل جوان و دانشآموزان کار میکنم. با وجود اینکه با برخی از شاگردانم فقط ۱۵ سال تفاوت سنی دارم اما این اختلاف سنی و شکاف را حس میکنم. چون در دنیای امروز که به سرعت درحال پیشرفت است و تغییر و تحول بالاست این ماجرای شکاف فکری تشدید میشود و همین باعث میشود که آدمهای نسل قدیم با فرزندان و نوههای خود سخت تر ارتباط بگیرند.
میلاد محمدی در واکنش به نقد لطیفی گفت: با حرفهای آقای لطیفی درباره فیلمم موافق هستم. بخشی از مسیر فیلمساز تولید فیلم است و حتی گاهی پس از تولید فیلم به یک سری اشکالات و خوبیهای فیلم واقف میشود. مسیرم ادامه دارد.
وی در پاسخ به اینکه بودجه فیلم دلتنگی چه مقدار بود؟ و آیا مقدار هزینهای که برای این اثر کردید بسیار بود؛ بیان کرد: حقیقتا بودجه فیلم را به یاد ندارم، چون برای سه سال پیش بود، بودجه زیادی نبود. ما این فیلم را در یک روز تولید کردیم اما در پیش تولید چند ماه غیر مداوم گپ و گفت داشتیم که شاید این پروسه یک سال طول کشید؛ ولی آن چیزی که به معنای اصلی تولید است یک هفته طول کشید.
وی در ادامه از کاراکتر پدربزرگ در اثر خود گفت: ما در ابتدا تصمیم داشتیم کاراکتر پدربزرگ دیگری را داشته باشیم اما آن بازیگر درگیر یک کار بلند بود و ما شاید سه الی چهار ماه وقفه داشیم و در نهایت من جایی احساس کردم باید فیلمم را بسازم و نباید درگیر چهره بودن بازیگر شوم. اکنون که از ساخت فیلم میگذرد میبینم انتخاب درست تری داشتم و راضی هستم.
محمدی در پاسخ به این سوال که آیا شرایط فیلمسازی تسهیل شده است یا خیر؟ گفت: شرایط فیلمسازی از جهاتی خیلی ساده تر از گذشته است یعنی اگر خود را در مرحله آزمایش قرار دهید که میتوانید فیلمسازی کنید یا خیر. بله مسیر سادهتری دارد زیرا با گوشی موبایل خود میتوانید قصه بگویید از این جهت ساده تر است. اما در فضای فیلمسازی حرفهای اگر بخواهید همه چیز را در قالب استاندارد بسازید سخت است، چون فیلم کوتاه بازگشت مالی ندارد و بستر سختی دارد، لذا افراد باید از جیب خود پول بگذارند یا به ارگانهای دولتی رجوع کنند تا شرایط بهتر باشد چون بستر مناسب برای اکران نیست.
وی در پایان صحبتهای خود در نصیحت به بچههای فیلمسازی که کار خود را تازه آغاز کردهاند و در ابتدای مسیر فیلمسازی هستند، گفت: بچههایی که علاقهمند به فیلمسازی هستند فکر نکنند اگر در بخشی از مسیرشان پیچیدگی وجود دارد این وضعیت برای دیگران نبوده چون برای من و بقیه هم این پیچیدگی و سختی بوده است.
ارسال نظر